На 93 години замина за Кенија да волонтира
Специјалниот пратеник на САД за Северна Кореја се повлекува од функцијата
Заеднички контроли на граничните премини Табановце и Пелинце
Принцот Хари ќе покани две поранешни девојки на свадбата
Запалено грчкото знаме пред Собрание
Не можеле да му ја најдат вената, па ја одложиле смртната казна
Владиката Петар го повика Господ на помош за името
Одрон го запре сообраќајот на патот Крива Паланка-Деве Баир
Степенот на довербата во функционирањето на јавните институции е од најголемо значење за квалитетот во сите сфери на општествено живеење, без оглед дали станува збор за прецепција дека добар „живот доаѓа“ или веќе постоел. Постои раширена претстава дека силниот замав на корупцијата главно зависи од ниската етика и спецификите на традицијата и културата во разни земји. Но таквите сфаќања не наоѓаат потврда во реалноста, бидејќи, според меѓународни истражувања, и луѓе во безнадежно корумпирани земји како Нигерија и Сомалија, кои повторно се на дното на листата и во најновиот индекс за прецепеција на корупцијата на Транспаренси интернешнл, имаат силна морална дистанца во однос на коруптивно однесување.
Без оглед на сите контроверзи што го следат феноменот корупција во глобални рамки, станува збор, сепак, за нормална состојба – околу 75 отсто од земјите во светот се повеќе или помалку корумпирани, вклучувајќи ги секако и најбогатите и економски најразвиените. Но, според истражувачката програма финансирана од ЕУ на Универзитетот во Гетеборг, кој располага со најголема дигитална база во светот за корупцијата во јавни институции, не е воопшто лесно да се разбере и објасни зошто некои богати замји, какви што се скандинавските, Нов Зеланд и Австралија, имаат мошне малку корупција.
Напредокот во борбата против корпција најмногу се врзува за континуираните заложби и напори за јакнење на свеста на сите нивоа во општетството, посебно во јавната администрација, за доследна примена на принципот на нулта толеранција за корупцијата.
Можеби еден од најинтересните школски примери во тој контекст, како што неодамна укажа Бранко Героски, е случајот на шведската политичарка Мона Салин, која стана позната во пошироката јавност по т.н. „Тоблероне скандал“. Во периодот додека беше министерка за труд во почетокот на 1990-тите години Салин ја употребила својата службен картичка за да купи, меѓу другото, чоколадо и пелени, а поради што неколку години подоцна мораше да поднесе оставка од функцијата вицепремиер и да се откаже од кандидатурата за нов лидер на шведската социјалдемократска партија.
Овој скандал несомнено јасно го покажува ригорозниот однос и нискиот праг за чувствителност кон корупцијата кога се во прашање високо позиционирани политичари во Шведска, но и во други западни земји, кои направиле поситни или покрупни “погрешни чекори“. Но исто така зборува и за подготвеноста да им се даде втора шанса на поединци во долгогодишна верна служба на партијата, кои јавно признале дека, поради погрешна проценка и невнимателност, западнале во сивата зона на извесна золупотреба на јавната функција.
Сепак, како и сè друго во животот, и во оваа сфера постои друга страна од медалот – друга страна од моралноста, која, без оглед за каков општествено-политички систем станува збор, и без оглед на исклучоците од правилото, се јавува како константа што гласи: „Моќта опива“. Мона Салин во текот на подоцнежната кариера доби нова шанса и беше избрана за партиски лидер, но не успеа да стане премиер и во 2011 година ги изгуби изборите со најлош изборен резултат во историјата на шведските социјалдемократи. Оние од кои изгуби, конзервативните Модерати на премиерот Фредрик Рајнфелд, во 2014 година ја назначија за национален координатор против насилниот екстремизам. Но две години подоцна медиумите открија дека Салин на својот телохранител му издала лажни уверенија, што му овозможиле, меѓу другото, да купи право на користење на луксузен стан во центарот на Стокхолм, а си дозволила и лично да интервенира да се вработи некој негов роднина во Министерството за правда без соодветни квалификации. По овој последен во низата скандали што ја следеа долгата политичка кариера на Мона Салин, таа, се чини, дефинитивно исчезна од јавната политичка сцена.
Коруптивното однесување, значи, произлегува длабоко од човековата природа и од неговиот карактер кој се формира во општеството. Разликата е веројатно најзебележлива во однос на прагот на толеранција, кој во сиромашните земји, каква што е Македонија, рангирана на 107 место во најновиот извештај на Транспаренси интернешнл, е висок како ѕид, напоредно со крајно ниската свест во пошироките граѓански слоеви, што овозможува политичарите да се однесуваат препотентно и арогантно, „оперирани“ од чувството за прземање лична одговорност со смешните алиби за своите коруптивни дејствија и злоупотреби на службената положба. Врхушката на претходниот режим несфатливо долго време целосно ги игнорираше сите јавно објавени индиции и компромитирачки податоци за бројните злоуптреби на власта и на буџетските средства. Единствено Ставревски, под долго премислување, реши да понуди своја оставка (но пред сè, поради здравствени причини!)
Каков бил напредок во борбата против корупција, во такви услови, е речиси невозможен. А и најновите примери по промената на власта, каков што е случајот со неверојатната „аргентинска авантура“, несомнено јасно зборуваат дека без цврст меѓусебен договор на сите политички субјекти и сериозен пристап во изградабата на свеста за потребата од широка и категорична јавна осуда на сите злоуптреби на политички функции за приватни цели и интереси, сузбивањето на корупцијата како најголемо деструктивно зло во општеството и понатаму ќе покажува само скромни козметички резултати.
Конечно, свеста за тоа што корупцијата претставува и дали може да се толерира не може едноставно да се создаде со закони и со унапредување на законската регулатива. Чувството за тоа што е правилно или погрешно секогаш доаѓа одвантре – од граѓанската свест и совест.
Сè уште не е јасно која ќе биде натамошната улога на Иванов во развојот на настаните во Македонија, па тој, веројатно за секој случај, се обидува да инсталира нови новинарски „олуци“ за да му се најдат, што и да мисли да прави понатаму.
На дневен ред е како оваа вукојебина да ја изнесеме од вукојебниот статус, односно да преживее и како да тргне напред.
Што има врска некое дете, кое по националност е Албанец, да биде „одговорно“ за сите Албанци?
Знаете ли кои се тие „стручни лица – новинари“ што добиле безбедносни сертификати од Иванов? Кодошите на тајната полиција. Можеби и некој за кој Иванов сака да помислиме дека е таков.
Класика: најголемиот непријател на СДСМ е секогаш СДСМ. Тој панаѓур на суети, интереси, пози и плачки Заев ќе мора сега да го скроти, пред внатре-партискиот интригантски канибализам да земе замав.
Како и да е, малиот чекор за Ќосето сепак ќе биде голем чекор за македонската демократија зашто претставува вовед во справувањето и со сите други симболи на бившиот профашистички дпмнеовски режим.
На Балканот се создава нов (гео) политички распоред кој радикално за долг период ги менува политичките состојби и констелации од било кога во досегашната историја.
Е баш јебитачно, што би рекол оној куртонот над куртоните – додека сите очекуваа премиерот да ја поддржи харангата против оние што го критикуваат, тој најави реконструкција на Владата.
Посебно бев лут што една искрена моја поплака до премиерот заврши неуспешно и со доза на одмазда од страна на критикуваниот, т.е. Извршителот. И тогаш се сетив на стих од познатиот албански поет Миѓени: „Трај ти петеле востаник!“ И траев.
НАТО никогаш нема да ги реши нашите сопствени проблеми со вмровскиот фашизам, со нефункционалните институции на државата, и, конечно, со нашата општествена декапацитираност да ги решаваме сопствените проблеми.